Andrzey nærmer seg to tiår på Nes!

Av: Beate H Mikkelsen  |  Publisert: 11. august 2023  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Han er et kjent fjes for mange og står på fra morgen til kveld gjennom sesongen.

– Jeg har jobbet her i 17 år nå, sier altmuligmannen Andrzey  Szczech.

Han gjør det meste på klubben: Alt fra å klippe greener, plukke baller, rydde bunkere og ta søpla. Men det han liker aller best å jobbe med er de kortklipte områdene.

– Jeg liker å jobbe her og klippe gress er min hobby. Det jeg liker best er å klippe green, foregreen og utslag, sier han.

Andrzey jobber syv dager i uka og stort sett fra morgen til kveld.

– Når jeg må klippe greenene alene er jeg oppe halv 5-5 om morgenen . Jeg følger ikke klokka, ser jeg noe som bør gjøres eller fikses så  tar jeg det også, sier han.

Kollega Sverre Solvei forteller om en pliktoppfyllende arbeidskar.

– Han er  tidlig oppe på jobb hver morgen. Han er en potet og gjør alt her. Han var med på å bygge den nye treningsgreenen og ellers greener og utslagssteder på banen, sier han.

I år har Andrzey to sjefer å forholde seg til, ettersom  kona Maria er tilbake for å jobbe på Nes denne sesongen. Sammen bor de i den gamle skolen bak klubbhuset.

Polakken  er ingen ivrig golfer selv, men skulle han ha et ledig øyeblikk hender det at han prøver seg på korthullsbanen.

– Jeg  har spilt litt på korthullsbanen, men er ikke noe god på utslag. Men lange putter på 10-15 meter de setter jeg, sier han og gliser.

Når sesongen er over, tilbringer han vinteren hjemme i Polen.

– Hvert år tenker jeg at jeg ikke kommer tilbake, men det er nok 99,9 prosent sikkert at jeg kommer tilbake neste år også, sier Andrzey.

Riktignok  med mindre han vinner i polsk Lotto som han spiller hver dag.