Baneåpning og corona

Av: Asbjørn Sauesund  |  Publisert: 1. april 2020  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Anlegget er fortsatt stengt (1.4.), men det siste døgnet har det vært en viss bevegelse mot at golf skal tillates med restriksjoner

Det er i år to faktorer som avgjør når banen kan åpnes, været og corona.

Været

Det som er sikkert er at banen (med sommergreener) uansett ikke hadde vært åpen nå, corona eller ikke. Banen trenger litt tid på seg for å tåle trafikken. Det ble senest i går målt -5 grader om natten, og det er ikke vekst enda.

Corona

Vi har inntil nå forholdt oss lojale til anbefalinger fra Golfforbundet i forhold til stenging av anlegget. Dette har medført stengt simulator, driving range og vinterbane. AOGK vil også fremover forholde oss til disse anbefalingene. Siste er at dette videreføres til over påske.

I går deltok daglig leder og styreleder på et nettmøte med Golfforbundet. Der fremkom det at forbundet jobber med å utarbeide regler for "golf med restriksjoner". Et utkast til disse reglene ble presentert, og dette innebærer at golf kan spilles, men at ballvaskere, raker og annet som flere kan komme i kontakt er fjernet. Også toaletter og vannkraner vil være stengt. Det ble ikke gitt noen dato for når dette vil gjelde fra (avventet de nye rådene fra FHI og NIF) som kom i dag. Rådene som kom i dag sier at organisert trening for inntil fem personer der deltagerne holder to meters avstand nå er tillat. Dette høres ut som det omtrent er skreddersydd for golf! Satser derfor på at Golfforbundet setter sine "golf med restriksjoner" ut i livet ganske snart.

Ta uansett vare på deg selv og andre i disse utfordrende tider, med eller uten golfkøller. Vi har ingen medlemmer å miste!