BLI KJENT MED KLUBBENS BESTE JR FØR NM PÅ HJEMMEBANE

Av: Asbjørn Sauesund  |  Publisert: 30. juli 2019  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Oskar Nygård Olsen har vært vår beste junior i flere år allerede, og nå får han anledning til å vise seg frem på hjemmebane i årets viktigste norske junior-turnering.

Golf begynte Oskar med som 8-åring i 2008. Pappa Claes Olsen var allerede en ivrig golfspiller, og Oskar ble med til Nes Verk så ofte han kunne. De første årene ble det et par ganger i uken, men da han som 13-14 åring forstod at han kunne drive det langt med golf ble treningsarbeidet langt mer seriøst. Etter 9. klasse dro han til Tønsberg for å kombinere golf med videregående skole på Wang Tønsberg sin golflinje, og gjennom disse årene har vi sett at Oskar har utviklet seg til å bli en spiller som hevder seg helt i toppen blant norske juniorer.

Etter NM går ferden videre til Texas og Wailand Baptist University sitt golfprogram. Her har Oskar fått et golfstipend som gjør det mulig å kombinere golfen med en utdanning innen økonomi/finans. Som hos de fleste unge talentfulle golfere er målet å en gang spille på PGA-touren.
"Jeg har nå fire år til å bli så god som mulig, og jeg drar over med håp om å bli så god at jeg kan bli profesjonell".
Om ikke han kan bruke utdanningen til å forvalte egne premiepenger fra touren, vil han uansett ha en solid utdanning å falle tilbake på.

Det er flere som har hatt stor betydning for Oskar sin utvikling som golfspiller, men han drar frem klubbens pro Audunn Einarsson og trenere på Wang som viktige bidragsytere. I tillegg er det ikke å komme unna at det krever mye fra foreldre å ha en gutt som satser på golf, så Oskar omtaler sin far Claes som både coach, sjåfør og sponsor.

Oskar gleder seg stort til å få vist seg frem på hjemmebane, og oppfordrer alle til å ta seg en tur for å se landets kommende golfstjerner spille på det Oskar omtaler som ett av Norges flotteste golfanlegg.

Uten frivillige er det ikke mulig å gjennomføre et slikt arrangement, og Oskar takker klubben og klubbens frivillige som stiller opp for å gjennomføre NM jr til uken.

Allerede førstkommende torsdag spiller Oskar NM på Losby GK, så han får en god "oppvarming" til NM jr i neste uke. I et svært godt startfelt med blant andre Espen Kofstad og Kristoffer Reitan er ambisjonene klare:
"Om jeg spiller som vanlig skal jeg klare cuten, og jeg sikter mot en topp 10-plassering om spillet stemmer" .

Lykke til både i NM og NM jr, Oskar!