Fort gjort ... Slik blir du en bunkerekspert

Av: Audunn Einarsson  |  Publisert: 23. juli 2023  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Det er fort gjort å glemme, og det har nok hendt for mange av oss. Den uskrevne regelen blant caddies er å forlate bunkeren bedre enn du fant den.

Hvor ofte har du irritert deg over synet du blir møtt av når ballen først har funnet veien til sandhinderet. Spesielt kjedelig er dette under turneringsspill.

Det er ikke alle som får like mye trening i å rake bunkere, og for de fleste av oss er det fort gjort å glemme noe man lærte for år og dag siden. Eller kanskje man rett og slett lar seg distrahere av et særdeles godt gjennomført bunkerslag og er litt rask til å gå videre?

Ikke bare er det viktig å rake bunkeren etter deg, men det er også måten du gjør det på. Dette kan ha stor betydning for spilleren etter deg.

Slik gjør ekspertene det:

• Skyv først bortover for så å dra bunkerriven lett bakover

Pass på at det ikke er noen bølger i sanden!
Hvorfor: En halvferdig utført jobb etterlater rygger/små bølger - nesten som på havet med en vind på 5 mph, bare en liten dønning.

For det ukritiske øyet kan det se ut som en tilnærmet glatt overflate, men denne lille ujevnheten har stor påvirkning for hva nestemann kan gjøre med sitt bunkerslag.

Fasitsvaret på hvordan bunkerriven skal ligge, blir kanskje golfverdenen aldri enig om. Men vi her i Arendal & Omegn Golfklubb ønsker at bunkerrivene blir lagt i selve bunkeren og i slagrettning til green etter bruk.

Samtlige i flighten har et felles ansvar for å etterlate bunkerne i god, spillbar stand for den neste som lar seg fange av sandhinderet.