Golfklubbens far setter sitt preg på den offisielle åpningen

Av: Beate H Mikkelsen  |  Publisert: 8. august 2023  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Vi hedrer æresmedlemmene Karin og Birger Lie og inviterer alle til åpningen av det nye simulatorbygget med historisk vri.

Et av klubbens store satsingsprosjekt de siste årene, er det nye simulatorbygget som nå endelig står ferdig og klart til å tas i bruk.

I forbindelse med åpningsseremonien, ønsker vi å gjøre litt ekstra stas på æresmedlemmene våre Karin og Birger Lie. Ekteparet er blant initiativtakerne og grunnleggerne av Arendal og Omegn golfklubb.

Klubben ble stiftet i 1986, og to år senere slo Birger det første, historiske kølleslaget på Nes da det ble bestemt at det var her banen skulle anlegges. Takket være videre pågangsmot og innsatsvilje ble en 9-hullsbane åpnet i august 1991. Da var det Karin og Birger selv, sammen med banearkitekten Louis Hermansen, som fikk æren av å slå åpningsslaga.

Søndag 13. august markerer vi et nytt steg i utviklingen av klubben, og inviterer alle medlemmer og andre interesserte til den offisielle åpningen av det nye simulatorbygget.

Dette skjer i forbindelse med turneringen KaBiLi og KaBiLi jr, som Karin og Birger Lie opprettet for over 10 år siden. Da vi nylig besøkte ekteparet med blomster i anledning Birger sin 95-årsdag, fortalte de at de ser frem til arrangementet førstkommende søndag.

Vi håper at mange ønsker å stille opp både i turneringen og under åpningen. Når turneringen er ferdigspilt, vil 95-årsjubilanten slå det første slaget i simulatoren og det blir servert kaffe og kake.

Ekteparet får ikke selv spilt så mye golf lenger, men det hender at Karin, som nærmer seg 90, leker seg litt på korthullsbanen.

Det var da Birger jobbet i Nederland at han stiftet sitt skjebnesvangre bekjentskap med golfen. Da herr og fru Lie etter hvert vendte hjem og måtte kjøre totalt 2,5 timer for å få spilt en runde i Kristiansand, ble tanken om å etablere en lokal golfbane til. Det var spesielt Birger som var en pådriver for dette, og han blir omtalt som en "ukuelig optimist" og har fått hederstittelen "Golfklubbens far".

– Vi har mye å takke Birger og Karin for. Det er ikke sikkert at vi hadde vært her og spilt i dag om det ikke hadde vært for Birger. Verken han eller Karin var alene om dette, men den opplevelsen jeg har av Birger er at han var en tøffing som turte å slå i bordet og ta de vanskelige beslutningene. Karin var en god støttespiller og var med på å drive tingene frem. Hun var ingen kone som satt hjemme, men stod på ved hans side, sier daglig leder Audunn Einarsson.

– De er ildsjeler ut av den ville verden, legger sports- og aktivitetssjef Helge Bjørn Stormo til.

– De har også vært opptatt av juniorene i klubben, som de reiste med til Kristiansand for at de skulle få tatt det som den gangen var grønt kort. De reiste også rundt med juniorene når de spilte turneringer. Både Birger og Karin har vært enorme for klubbens del, sier han.

Ønsker du å lese mer om klubbens historie, kan du ta en titt i boka "1 slag - På Nes Verk" av Øyvind Bjorvatn som vi har liggende i klubbhuset.